PROTOKÓŁ Nr 18/1/2005
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów działającej
przy Radzie Gminy odbytego w dniu 12 stycznia 2005 roku
w lokalu Urzędu Gminy w Płośnicy pod przewodnictwem
Pana Stanisławy Orłowskiego – Przewodniczącego Komisji.
Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1030, a zakończyło o godz. 1720.
Stan osobowy Komisji – 6 osób .
Obecnych na posiedzeniu w/g załączonej listy obecności – 6 osób
Poza gronem w/w Komisji udział w posiedzeniu, wzięli :
- Pani Elżbieta Szymańska – Przewodniczący Rady Gminy w Płośnicy
- Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy
- Pani Teresa Jędraszek – Skarbnik Gminy .
- Pan Kazimierz Podlasin – Z-ca Wójta Gminy
- Pani Anna Lipińska - Inspektor ds. obsługi Rady Gminy .
Przebieg posiedzenia :
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji otwierając posiedzenie powitał wszystkich członków zebranych Komisji oraz zaproszonych gości , po czym zaproponował następujący porządek obrad :
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad .
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
4. Rozpatrzenie i zaopiniowanie Projektu Budżetu Gminy Płośnica na 2005 rok.
5. Sprawy bieżące oraz wolne wnioski i zapytania.
8. Zamknięcie obrad .
Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli zaproponowany im porządek niniejszego
posiedzenia i przystąpili do omawiania poszczególnych jego punktów.
Ad. pkt 3.
Protokół Nr 17/8/2004 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów odbytego w dniu 20 grudnia 2004 roku został wyłożony na sali narad na pół godziny przed rozpoczęciem się niniejszego posiedzenia w celu umożliwienia członkom Komisji dokładnego zapoznania się z jego treścią.
Członkowie Komisji nie zgłosili żadnych uwag ani zastrzeżeń do w/w protokołu - przyjmując go jednogłośnie.
Ad. pkt 4.
Pani Teresa Jędraszek - Skarbnik Gminy , pomimo, że wszyscy członkowie Komisji projekt Budżetu Gminy na 2005 rok otrzymali miesiąc przed niniejszym posiedzeniem, dokładnie i szczegółowo przedstawiła zaplanowane środki w poszczególnych działach, rozdziałach i paragrafach Budżetu zarówno po stronie dochodów i wydatków , po czym poprosiła o zgłaszanie uwag i pytań.
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę na to, że w 2005 roku czekają nas wybory parlamentarne , a nie mamy zaplanowanych środków na ten cel .
Pan M.Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy wyjaśnił , że są to zadania zlecone gminom i wraz ze zleceniem otrzymamy z budżetu państwa środki , wówczas wprowadzimy do budżetu gminy .
Pani Maria Wodzyńska - Członek Komisji .....Cyt. ..." czy za te mieszkania, które zostały sprzedane z mienia komunalnego na raty zostały wliczone w 2004 roku do budżetu , czy wpłyną w 2005 roku ? "
Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, że być może wpłyną środki za ratalną sprzedaż mieszkań , ale lepiej będzie je wprowadzić do budżetu po wpłynięciu niż już teraz planować , a później , jeśli nie wpłyną opłaty, zmniejszać budżet.
Pan M.Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy poinformował Radnych , iż ze wstępnych danych wie, że został przyjęty wniosek na dofinansowanie budowy wodociągu w Turzy Małej , natomiast na kanalizację nie . Jednakże zaproponował aby utrzymać w budżecie planowane środki na udział własny w inwestycji pociągnięcia dalszej linii kanalizacji , gdyż do końca roku być może się zmieni i zakwalifikujemy się do dofinansowania z zewnątrz.
Wójt Gminy wyjaśnił , że ogólnie cały budżet gminy jest niższy na rok 2005 , gdyż w 2004 roku był zwiększony o środki z zewnątrz .
Analizując dochody - Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę
na to, że otrzymując kredyt pomostowy i wprowadzając go do budżetu na 2005 rok również zwiększą się nam dochody, a więc powinny być na tym samym poziomie, co w roku ubiegłym . ......Cyt. ...." To fakt, że środki te będą zaraz wydatkowane na ten cel, na który zaciągnęliśmy kredyt , jednakże budżet będzie zamykać się taką , a nie inną kwotą i nikt nam nie zarzuci, że cofamy się do tyłu" .
Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie na jakich zasadach płacimy Panu Adamowiczowi za odbiór i utylizację padliny od rolników z terenu naszej gminy.
W odpowiedzi na powyższe pytanie- Wójt Gminy wyjaśnił, że Panu Adamowiczowi płacimy z budżetu za transport padliny od rolnika do składowiska .
Pan Stanisław Dudek - Członek Komisji zapytał , czy planuje się jakieś środki na uaktualnienie ogólnego planu zagospodarowania gminy?
Wójt Gminy - ......Cyt..." Nie, gdyż jeśli ktoś będzie chciał wybudować np. domek mieszkalny wystąpi do Urzędu Gminy o opinię , czy na danym terenie w/ g planu może starać się o pozwolenie , wówczas potrzebna nam jest również opinia Architekta, czy dany budynek nie będzie przeszkadzał i przynosił szkody dla innych . Czeka się na taką decyzję około miesiąca i po uzyskaniu pozytywnej opinii osoba ta może przystąpić do załatwiania formalności z budową domu. Taki plan jest bardzo elastyczny"
Pan Stanisław Dudek - Członek Komisji ......Cyt. ...." Ja uważam , że taki plan zawierać , gdzie mają być stawiane budynki mieszkalne, gdzie handlowe lub gdzie mają być ścieżki rowerowe. To co Pan mówi , Panie Wójcie świadczy o tym , że nasz plan to jeden chaos"
Pan Teresa Jędraszek - Skarbnik Gminy wyjaśniła, że opracowanie planu i aktualizacja jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem i bardzo szybko traci ważność , trzeba ciągle go uaktualniać, co do tego trwa bardzo długo. A jednak takie wyjście - jak przedstawił Wójt jest wygodniejsze , elastyczne i mniej kosztuje,. Teraz wszyscy projektanci tak to stosują .
Będąc w trakcie omawiania wydatków w dziale Ochrona Przeciwpożarowa - Pani Elżbieta Szymańska - Przewodnicząca Rady Gminy poruszyła brak reakcji niektórych jednostek OSP na sygnały dotyczące alarmów pożarowych.
Pan Wójt Gminy przyznał , że to prawda. Był ostatnio taki przypadek, że do pożaru wybrała się jednostka be zespołu i alarmu do pożaru i opuściła akcję gaszenia w nieodpowiednim momencie.
Pan Stanisław Dudek - Członek Komisji .....Cyt. .." Powinniśmy się zastanowić nad tym, czy nie lepiej utrzymywać mniejszą ilość jednostek OSP z bardziej usprawnionym sprzętem i przeszkoloną załogą ochotników .
Pan Stanisław Orłowski - Członek Komisji zwrócił uwagę na to , że przeważająca część zaplanowanych środków na straże przeznaczona jest na utrzymanie Młodzieżowej Orkiestry Dętej w Płośnicy / wynagrodzenia: kapelmistrza i instruktora do marżonetek / , z której jesteśmy dumni i szczycimy się nią .
Pan Konrad Sobiech - Członek Komisji zapytał , czy rzeczywiście obsługa kredytu zmaleje?
Pani Skarbnik wyraziła się , że raczej tak, gdyż spada wartość EURO.
Pan Konrad Sobiech - zapytał , dlaczego mniej się planuje środków na paragrafie 4440 tj. odpisy na zakładowy fundusz socjalny w dziale oświaty.
Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła , że zmieniły się teraz zasady i wskaźniki odliczania od wynagrodzeń środków na fundusz socjalny.
Pan Konrad Sobiech - zapytał dlaczego ,mniej środków , w stosunku do roku ubiegłego planuje się na zakup pomocy naukowych i szkolenia nauczycieli . Zwrócił uwagę na to , że te 7.000 zł. w rozbiciu na wszystkie szkoły to bardzo małe środki .
Pani Skarbnik wyjaśniła , że te pozostałe środki z tamtego roku w wysokości drugich 7.000 zł. były to środki, które otrzymaliśmy z zewnątrz z PAOM-u . Nauczyciele skorzystali z tego i wyjeżdżali na szkolenia . W tym roku nie dostaniemy już tego dofinansowania , a my nie mamy z czego dołożyć.
Pan Stanisław Dudek - Członek komisji nawiązał do działu Ochrony Zdrowia i zapytał , czy nasza gmina wchodzi w utworzenie Ośrodka Interwencji Przemocowej w Działdowie.
Wójt Gminy w odpowiedzi zapewnił , że napewno i środki po dokładnym przeanalizowaniu na dany cel będą ujęte z dochodów uzyskanych z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , czyli w dziale 851 , rozdziale 85154 - Przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Pan Konrad Sobiech - poprosił o wyjaśnienie , dlaczego nastąpił taki wzrost planowanych środków w dziale Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że są to środki z przeznaczeniem na Ekologiczny Związek Gmin " Działdowszczyzna" na budowę drugiej komory i zakup sprzętu . Są to środki wiążące nas z udziałem w tym związku.
Pan Konrad Sobiech -Cyt. ,..." Dlaczego planuje się mniej środków na utrzymanie GOK-u , a wzrost środków w Gminnej Bibliotece Publicznej ?"
Pan M.Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy ......Cyt. ..." Bo uważam, że GOK powinien również sam sobie wypracować dochody i środki na swoją działalność . Do tej pory było tak, że GOK zarabiając sobie środki i uzyskując dotacje nie wprowadzał tych środków do swojego budżetu i nie wiadomo, co się z nimi działo, gdyż nie ma żadnych rozliczeń. Zmniejszenie środków z naszego budżetu być może wpłynie na bardziej racjonalne gospodarowanie środkami . Lekki wzrost środków w GBP jest spowodowany tym, że uzyskaliśmy środki z przeznaczeniem na zakup nowych książek . Radni powinni dokładniej przyjrzeć się również zatrudnieniu pracowników w GOKu i ich wynagrodzeń oraz zatrudnianiu dodatkowych instruktorów na umowę -zlecenia i ich wynagradzaniu".
Pan Konrad Sobiech - Cyt..... " Wnioskuję o zaplanowanie środków na działalność GOK-u na poziomie roku ubiegłego , czyli 156.000 zł. "
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek o zaplanowanie w budżecie gminy środki w wysokości 5.000 zł na sport. z przeznaczeniem na dofinansowanie drużyny piłkarskiej "SPRINT" z terenu naszej gminy.
Pan Konrad Sobiech - zaproponował dorzucić te środki w wysokości 5.000 zł. do GOK-u z przeznaczeniem na klub sportowy SPRINT.
Pani Renata Warmińska - Członek Komisji zgłosiła sprzeciw - wnioskując o pozostawienie środków w wys. 151.000 zł. na działalność GOK-u.
Pan Przewodniczący Komisji zwrócił się do członków Komisji o przegłosowanie wniosków:
1. Za zaplanowaniem środków w wysokości 156.000 zł. na działalność GOK-u
głosowała tylko 1 osoba
Przeciw - 4 osoby
1 osoba wstrzymała się od głosu.
2. ZA pozostawieniem środków w wysokości 151.000 zł. na GOK:
głosowały - 4 osoby
Przeciw - 1 osoba
Wstrzymała się od głosu- 1 osoba
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji , w związku z powyższym poprosił członków komisji o przeanalizowanie tych wniosków na posiedzeniach innych komisji działających przy Radzie Gminy w Płośnicy.
Zgłosił również wniosek o zwiększenie środków w dziale Kultura Fizyczna i sport z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności Klubu Sportowego "SPRINT".
Za przyjęciem powyższego wniosku Komisja opowiedziała się jednogłośnie.
Ad. pkt 5.
Przystępując do opracowania Planu Pracy Komisji na 2005 rok - Przewodniczący Komisji przedstawił swoją propozycję :
I kwartał:
Zaopiniowanie Budżetu Gminy na 2005 rok w oparciu o przedstawiony przez Wójta Gminy
projekt oraz opinię przewodniczących pozostałych komisji działających przy Radzie Gminy .
II kwartał
1. Ocena wykonania Budżetu Gminy za 2004 rok.
2. Zaopiniowanie sprawozdań z działalności jednostek organizacyjnych gminy.
III kwartał
1. Ocena realizacji budżetu gminy za I półrocze 2005 roku.
2. Ocena realizacji zadań inwestycyjnych przyjętych do wykonania w 2004 roku
i kontynuowanych z lat ubiegłych.
IV kwartał
1. Przygotowanie materiałów do opracowania projektu budżetu gminy na 2006 rok.
2. Zaopiniowanie propozycji Wójta Gminy w sprawie wysokości stawek podatkowych
i opłat lokalnych na 2006 rok.
3. Ocena realizacji zadań inwestycyjnych przyjętych do wykonania w 2005 roku.
Inne sprawy wynikające z potrzeb Wójta i Rady Gminy .
Członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za przedłożeniem wyżej przedstawionego planu pracy komisji Radzie Gminy w Płośnicy.
Ad. pkt 6 i 7.
Ze względu na zakończenie dyskusji i brak wniosków oraz wyczerpany porządek obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął obrady niniejszego posiedzenia .
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Anna Lipińska Stanisław Orłowski