PROTOKÓŁ Nr 8/1/2004
z posiedzenia Komisji Oświaty , Kultury , Ochrony Zdrowia i Spraw Socjalnych odbytego w dniu 19 stycznia 2004 roku w lokalu Urzędu Gminy w Płośnicy pod przewodnictwem Pani Bożeny Kowalskiej Przewodniczącej Komisji.
Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 12.05 , a zakończyło o godz. 1555 .
Stan osobowy Komisji – 6 osób
Obecnych na posiedzeniu w/g załączonej listy obecności – 6 osób.
Poza gronem Komisji udział w posiedzeniu wzięli :
- Pani Elżbieta Szymańska – Przewodniczący Rady Gminy w Płośnicy
- Pani Katarzyna Zakrzewska – Sekretarz Gminy
- Pani Teresa Jędraszek – Skarbnik Gminy Płośnica
- Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy Płośnica
- Pan Kazimierz Podlasin – Zastępca Wójta Gminy Płośnica
- Pani Anna Lipińska – Inspektor ds. obsługi Rady Gminy
Lista obecności stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Przebieg posiedzenia :
Pani Bożena Kowalska - Przewodniczący Komisji otwierając posiedzenie powitała wszystkich członków Komisji oraz zaproszonych gości i zaproponowała następujący porządek obrad :
- Otwarcie posiedzenia .
- Przyjęcie porządku obrad .
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
- Rozpatrzenie i zaopiniowanie proponowanego Projektu Budżetu Gminy Płośnica na rok 2004.
- Opracowanie Planu Pracy Komisji na 2004 rok.
- Rozpatrzenie i zaopiniowanie zmian do Uchwały Nr XIV/ 23/2000 Rady Gminy w Płośnicy z dnia 30 sierpnia 2000 roku w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli , ustalenia Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego , funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych składników wynagradzania , a także wysokości.
- Sprawy bieżące oraz wolne wnioski i zapytania .
- Zamknięcie obrad .
Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli zaproponowany im porządek niniejszego posiedzenia i przystąpili do omawiania poszczególnych jego punktów.
Ad. pkt 3.
=========
Protokół Nr 7/6/2003 z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Spraw Socjalnych odbytego w dniu 27 listopada 2003 roku został wyłożony na sali narad na pół godziny przed rozpoczęciem niniejszego posiedzenia w celu umożliwienia członkom komisji dokładnego zapoznania się z jego treścią .
Członkowie Komisji nie zgłosili żadnych uwag ani zastrzeżeń do zawartej treści
w/w protokołu - jednogłośnie przyjmując go w takim brzmieniu , w jakim został sporządzony.
Ad. pkt 4.
==========
Ze względu na to , że członkowie Komisji Projekt Budżetu Gminy na 2004 rok otrzymali przed posiedzeniem wraz z zaproszeniami – odstąpili od głośnego czytania przez Panią Skarbnik Gminy – przystępując do dyskusji :
Pan Włodzimierz Wasiek - Członek Komisji zgłosił uwagę , że w otrzymanym przez niego projekcie nie ma w części opisowej dochodów w dziale Oświaty.
Pani Teresa Jędraszek – Skarbnik Gminy wyjaśniła , że nie ma takiego działu po stronie dochodowej budżetu , gdyż Oświata nie gromadzi żadnych dochodów .
Pan Włodzimierz Wasiek – poprosił o wyjaśnienie z jakiego tytułu planuje się dochody w dziale Gospodarki Mieszkaniowej .
Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy wyjaśnił , że planowane środki przewidywane są ze sprzedaży mieszkań w Szkole Podstawowej w Gralewie . Odpadną również w tym dziale po stronie wydatków koszty związane z utrzymaniem Ośrodka Zdrowia w Niechłoninie , a przybędą środki po stronie dochodów z dzierżawy Ośrodka .
Pan Włodzimierz Wasiek zapytał , w którym miejscu projektu budżetu na 2004 roku planuje się środki na uregulowanie działki , na której znajduje się basen p/poż w Płośnicy .
Pan Wójt Gminy wyjaśnił , że taka inwestycja nie znajduje się w projekcie gminy , jeśli Radni opowiedzą si ę inaczej – wówczas ujmiemy do budżetu.
Pan Kazimierz Podlasin – Zastępca Wójta Gminy wyjaśnił , że w tej sprawie jesteśmy na etapie projektowania uregulowania przepustów oraz zagospodarowania tereneu po basenie i należałoby już szukać środków w budżecie gmina na ten cel.
Pan Wójt stwierdził , że jeśli zaistnieje taka potrzeba wówczas środki te będą brane z działu Transportu , gdzie jest ujęte utrzymanie dróg gminnych.
Pani Bożena Kowalska – Przewodniczący Komisji zwróciła uwagę na to , że również z tych środków należałoby uregulować odpływ wody z drogi prowadzącej do szkoły w miejscowości Jabłonowo przy posesji Pana Stańczaka.
Pan Stanisław Dudek – Członek Komisji zapytał , w którym dziale zaplanowane są środki z przeznaczeniem na zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników interwencyjnych z programu „AGRO”.
Pan Włodzimierz Wasiek – zapytał , czy przy inwestycji dotyczącej wodociągów , będą brane również pod uwagę wybudowania np. Pana Rychcika i Troczyńskiego w Płośnicy .
Pan Wójt Gminy wyjaśnił , że ww. wybudowania są brane pod uwagę , jest tylko problem z wybudowaniem Pana Ratkowskiego ze względu na zbyt dużą odległość i wysokie koszty. Taniej chyba będzie doprowadzenie wody z jego studni .
Pan Włodzimierz Wasiek zapytał ile będzie wynosił wkład mieszkańców Płośnicy z przeznaczeniem na przyłącze kanalizacji do posesji .
Wójt Gminy wyjaśnił , że w granicach 1.200 zł. od budynku mieszkalnego.
Pan Stanisław Margalski – Członek Komisji poprosił o wyjaśnienie kto z nauczycieli może korzystać ze środków zaplanowanych po stronie wydatków działu Oświaty na dokształcanie nauczycieli.
Pani Teresa Jędraszek – Skarbnik Gminy wyjaśniła , że już od trzech lat ciągnie się Program PAOW , z którego mogą skorzystać wszyscy chętni nauczyciele zatrudnienie w naszych szkołach . Środki takie są zaplanowane , gdyż jest możliwość otrzymania dotacji na ten cel z niniejszego programu.
Pan Stanisław Dudek – zapytał dlaczego w odróżnieniu od szkół podstawowych , gdzie zwiększono środki na ich utrzymanie , w gimnazjum środki te uległy zmniejszeniu .
Odpowiedzi udzieliła Pani Skarbnik .
Pan Włodzimierz Wasiek – zapytał , co planuje się robić przy Szkole Podstawowej w Płośnicy w 2004 roku .
Pan Wójt Gminy odpowiedział , że planuje się zakupić krzewów i drzewek , posadzenie ich po uprzednim wyrównaniu terenu oraz utworzenie skrawków zieleni.
Pan Stanisław Dudek – zapytał jaka część Płośnicy zostanie skanalizowana w 2004 roku oraz czy obiecane dofinansowanie z funduszu SAPARD jest pewne .
W odpowiedzi Wójt Gminy wyjaśnił, że 75 % mieszkańców wsi tj. niemalże cała wieś oprócz ulicy Lipowej , Młyńskiej . Na pewno otrzymamy zaplanowane środki na dofinansowanie tej inwestycji.
Ad. pkt 5.
=========
Pani Bożena Kowalska – Przewodniczący Komisji zaproponowała następujący Plan Pracy Komisji na 2004 rok :
I kwartał :
1. Posiedzenie Komisji dotyczące omówienia projektu budżetu gminy
Płośnica na 2004 rok.
2. Opracowanie planu pracy Komisji na 2004 rok .
3. Analiza pracy Pełnomocnika Zarządu Gminy ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz zaopiniowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Płośnica na 2004 rok.
II kwartał :
1. Posiedzenie dotyczące 25-lecia orkiestry.
2. Posiedzenie Komisji dotyczące oświaty na terenie naszej gminy ,
a przede wszystkim Gimnazjum oraz zapoznanie się z dalszymi pracami
inwestycyjnymi na terenie nowej Szkoły Podstawowej w Płośnicy .
3. Zapoznanie się z działalnością :
a/ Gminnego Ośrodka Kultury w Płośnicy
b/ Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Płośnicy
c/ Gminnej Biblioteki Publicznej w Płośnicy
4. Analiza i przyjęcie sprawozdania z wykonania Budżetu Gminy Płośnica
za 2003 rok .
III kwartał :
1. Zapoznanie się z działalnością służby zdrowia na terenie naszej gminy .
2. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Płośnica za
I półrocze 2004 roku .
IV kwartał :
Stan przygotowania placówek oświatowych na terenie naszej gminy na rok szkolny 2004/2005.
Inne prace bieżące wynikające z potrzeb Rady Gminy i Wójta .Posiedzenia zwoływane na prośbę Przewodniczącego Rady Gminy i Wójta Gminy z podaniem tematyki porządku obrad . Członkowie jednogłośnie opowiedzieli się za przyjęciem zaproponowanego Planu Pracy Komisji na 2004 rok i przedstawieniem go Radzie Gminy na najbliższym posiedzeniu Zwyczajnej Sesji Rady Gminy .
Ad. pkt. 6.
==========
Pani Katarzyna Zakrzewska – Sekretarz Gminy przedstawiła wniosek Pani Wandy Nadolskiej – Dyrektora Gimnazjum Publicznego w Gródkach w sprawie naniesienia zmian do obowiązującej uchwały dotyczącej Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego zmieniając ocenę z wyróżniającej na „ ocenę co najmniej dobrą” .
Pan Włodzimierz Wasiek – Członek Komisji zwrócił uwagę , że jeśli przyjmiemy tę zmianę wówczas przy przyznawaniu dodatku motywacyjnego wykluczymy tylko nauczycieli z oceną negatywną .
Pani Sekretarz Gminy w odpowiedzi przytoczyła treść Karty Nauczyciela w zakresie przyznawania dodatku motywacyjnego , z której wynika , że dodatek taki może otrzymać nauczyciel z 2 – letnim stażem pracy z oceną „ co najmniej dobrą „ . Do niedawna była wymagana ocena wyróżniająca .
Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy wyjaśnił , że dodatek motywacyjny tworzy się w ten sposób , że to jest 3 % funduszu płac szkoły , czuli np. kwota wynosi 300 zł. dla wszystkich nauczycieli i wówczas Pani Dyrektor przyznaje dodatek motywacyjny w wysokości do 15 % wynagrodzenia zasadniczego . Po naniesieniu zmiany według Karty Nauczyciela Dyrektor będzie miał większą swobodę w tym zakresie . Nauczyciel , który otrzymał wyższą ocenę otrzyma wyższy dodatek np. 15 % , natomiast nauczycieli z oceną dobrą tylko 5 % lub najwyżej 10 % .
Członkowie Komisji więcej uwag do propozycji zmian w tym zakresie nie zgłosiła , jednogłośnie opowiadając się za przygotowaniem projektu uchwały i przedłożenie jej na posiedzeniu Sesji Rady Gminy.
Ad. pkt 7.
===========
Sprawy bieżace oraz wolne wnioski i zapytania :
Pani Maria Wodzyńska – Członek Komisji zwróciła uwagę na to , że Komisja powinna pomyśleć nad możliwością jak najlepszego sposobu udostępniania młodzieży korzystania z sali gimnastycznej w godzinach popołudniowych przy Szkole Podstawowej w Płośnicy .
Pan Włodzimierz Wasiek – zapytał , czy będziemy zatrudniać instruktora do obsługi sali gimnastycznej .
Pani Bożena Kowalska – Przewodniczący Komisji wyjaśniła , że na razie nie , ale możemy tworzyć grupy sportowe i wejść w kontakt z Dyrektorem Szkoły .
Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gmin zapewnił , że z Dyrektorem Szkoły będą robić wszystko w celu sprawnego udostępniania sali gimnastycznej młodzieży i dorosłym .
Pani Bożena Kowalska – zgłosiła wniosek aby każdy z Radnych przeznaczył dietę z posiedzenia zbliżającej się Sesji Rady Gminy7 z przeznaczeniem na utrzymanie Młodzieżowej Orkiestry Dętej w Płośnicy z okazji 25- lecia jej działalności .
Pan Stanisław Dudek – Cyt. „ Uważam , że takiego wniosku nie należałoby poddawać pod głosowanie , gdyż każdy Radny może robić ze swoją dietą to co chce . Radny , który będzie chciał darować środki na orkiestrę może przeznaczyć jaką kwotę zechce „ Po czym zapytał co Wójt Gminy planuje w związku z 25 –leciem istnienia orkiestry oraz na kiedy planuje się zebrania wiejskie.
W odpowiedzi na powyższe Wójt Gminy wyjaśnił , że myśli nad możliwością organizacji w Płośnicy Powiatowego Święta Strażaka i połączenia tego święta z 25- leciem naszej Orkiestry. Zebrania wiejskie rozpoczną się już od 26 stycznia tego roku .
Pan Stanisław Margalski – Członek Komisji zapytał , czy w 2004 roku uda się wesprzeć finansowo działalność Klubu Sportowego „ SPRING” w Grókach .
Pan Wójt Gminy wyjaśnił ,k że na takich samych zasadach jak w roku 2003 czyli w zakresie transportu.
Pan Włodzimierz Weasiek – poprosił o pisemną odpowiedź na pismo w sprawie bezdomnych psów .
Pani Katarzyna Zakrzewska – Sekretarz Gminy przedstawiła treść faksu w sprawie organizacji Spartakiady Samorządowej.
Ad. pkt 8.
==========
Ze względu na wyczerpany porządek obrad Przewodniczący Komisji podziękowała wszystkim za udział i na tym zamknęła niniejsze posiedzenie Komisji.
Protokołowała : Przewodniczący Komisji
Anna Lipińska Bożena Kowalska