PROTOKÓŁ Nr 15/6/2004
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów odbytego
w dniu 08 listopada 2004 roku
w lokalu Urzędu Gminy w Płośnicy pod przewodnictwem
Pana Stanisława Orłowskiego- Przewodniczącego Komisji .
Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 930 , a zakończyło o godz. 1410 .
Stan osobowy Komisji – 6 osób
Obecnych na posiedzeniu w/g załączonej listy obecności – 6 osób.
Poza gronem Komisji udział w posiedzeniu wzięli :
- Pani Elżbieta Szymańska – Przewodniczący Rady Gminy w Płośnicy
- Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy Płośnica
- Pani Katarzyna Zakrzewska - Sekretarz Gminy
- Pan Kazimierz Podlasin - Z-ca Wójta Gminy
- Pani Anna Lipińska – Inspektor ds. obsługi Rady Gminy
Lista obecności stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Przebieg posiedzenia :
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji otwierając posiedzenie powitał wszystkich członków Komisji oraz zaproszonych gości i zaproponowała następujący porządek obrad :
- Otwarcie posiedzenia .
- Przyjęcie porządku obrad .
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
- Rozpatrzenie i zaopiniowanie stawek podatkowych proponowanych na rok 2005.
5. Zaopiniowanie projektów uchwał proponowanych na najbliższe posiedzenie Sesji.
6. Ocena realizacji zadań inwestycyjnych przyjętych do wykonania w 2004 roku.
7. Sprawy bieżące oraz wolne wnioski i zapytania .
8. Zamknięcie obrad .
Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli zaproponowany im porządek niniejszego posiedzenia i przystąpili do omawiania poszczególnych jego punktów.
- 2 -
Ad. pkt 3.
=========
Protokół Nr 14/5/2004 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansó odbytego w dniu 15 września 2004 roku został wyłożony na sali narad na pół godziny przed rozpoczęciem niniejszego posiedzenia w celu umożliwienia członkom komisji dokładnego zapoznania się z jego treścią .
Członkowie Komisji nie zgłosili żadnych uwag ani zastrzeżeń do zawartej treści
w/w protokołu - jednogłośnie przyjmując go w takim brzmieniu , w jakim został sporządzony.
Ad. pkt 4.
==========
Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy Płośnica przedstawił proponowane stawki podatku od nieruchomości na 2005 rok – informując Radnych o wysokości minimalnych i maksymalnych stawek tego podatku proponowanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz przypominając o wysokości stawek obowiązujących w roku 2004.
Proponowane stawki podatku od nieruchomości na 2005 rok:
1. Od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej , bez względu
na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków
od 1 m2 powierzchni 0,56 zł.
2. od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne
lub elektrowni wodnych – od 1 ha powierzchni 3,40 zł.
3. od gruntów pozostałych , w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej
statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje
pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego
- od 1 m2 powierzchni 0,08 zł.
4. Od budynków mieszkalnych lub ich części
- od 1 m2 powierzchni użytkowej 0,47 zł.
5. Od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie
działalności gospodarczej – od 1 m2 powierzchni użytkowej: 14,00 zł.
w tym :
a/ od budynków lub ich części związanych z usługami w rolnictwie
zajętych na garażowanie maszyn rolniczych , z wyjątkiem budynków
zajętych na garażowanie ciągników i przyczep
- od 1m2 powierzchni użytkowej 2,10 zł.
6. Od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem
siewnym od 1 m2 powierzchni użytkowej 6,20 zł
- 3 -
7. Od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych
- od 1 m2 powierzchni użytkowej 1,80 zł.
8. Od budynków pozostałych lub ich części , w tym zajętych na prowadzenie
odpłatnej statutowej działalności użytku publicznego przez organizacje
pożytku publicznego – od 1 m2 powierzchni użytkowej 3,60 zł.
Zwalnia się od podatku budynki gospodarcze osób fizycznych od powierzchni użytkowej powyżej 45 m2.
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji zaproponował członkom Komisji zastanowić się nad metrażem budynków pozostałych zwolnionych od opłaty w/w podatku . Czy nie należałoby zwiększyć ilość metrażu podlegającego opłacie?
Członkowie Komisji, po dyskusji w tym temacie, postanowili pozostawić na metrażu obowiązującym w poprzednich latach , przyjmując propozycję Wójta odnośnie podniesienia stawki z 3,50 zł. do wysokości 3,60 zł. za 1 m2 .
9. Od budowli – ich wartości określonej na podstawie art.. 4 ust. 1 pkt 3
oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych 2%
Zwalnia się od podatku nieruchomości lub ich części będące własnością gminy , o ile nie są przekazane w posiadanie innym podmiotom , nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby działalności kulturalnej mieszkańców oraz wykorzystywane do ochrony przeciwpożarowej , budynki i grunty związane z oczyszczalnią ścieków oraz budowle służące do zaopatrzenia ludności w wodę .
Zwolnienia nie obejmują nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej przez inne podmioty z tytułu najmu, podnajmu lub ich użytkowania .
Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli wyżej przedstawione stawki podatku od nieruchomości.
Odnośnie podatku rolnego – Wójt Gminy zaproponował obniżyć cenę skupu żyta określoną w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 października 2004 roku w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004 roku ( M.P.z 21 października 2004 roku Nr 43, Nr 43 poz. 765 )_ obniżyć z kwoty 37,67 zł. do kwoty 35,00 zł.
Pani Renata Warmińska - Członek Komisji zgłosiła wniosek, aby cenę skupu żyta przyjmowanej jako podstawę do naliczania podatku rolnego obniżyć do kwoty 33,50 zł.
........Cyt. .." Rolnikom i tak jest ciężko i taki wzrost podatku rolnego byłby dla nich bardzo ciężki. Dla niektórych niemożliwym do płacenia ".
- 4 -
Pan M. Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy - Cyt. ....." Na terenie naszej gminy przeciętny rolnik posiada około 7 ha przeliczeniowych ziemi i przy wzroście, tej różnicy między 35 a 33,50 zł. tj. 1,50 zł. podatek rocznie wyniósłby o 26 zł. więcej. Czy to jest tak dużo? W naszej gminie zawsze rolnika stawiamy na pierwszym miejscu i idziemy im na rękę , innym nie . Teraz rolnikom poprawia się sytuacja finansowa, wzrasta cena mleka , cena żywca, cena zboża, cena ziemniaków i są również dofinansowania. Zastanawiałem się nad tym i doszedłem do wniosku, że powinniśmy zakończyć z tymi wyróżnieniami i zacząć ich tak traktować jak innych podatników. Są również mieszkańcy w naszej gminie, których sytuacja materialna ani życiowa nie ulega zmianie, a wręcz odwrotnie, jak byli bez pracy tak są nadal , a ceny ich opłat niemiłosiernie wzrastają - zawsze przecież podnosimy wysokość podatku od nieruchomości".
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji - Cyt. ...." Jesteśmy Komisją Budżetu i Finansów i powinniśmy patrzeć z takiego punktu widzenia, aby pozyskać jak najwięcej środków do budżetu gminy . Pech w tym , że komisja składa się z 5 rolników na 6 członków i nie można się po niej spodziewać takiego patrzenia".
Po dyskusji w tym temacie , Komisja większością głosów przyjęła wniosek Pani Warmińskiej odnośnie obniżenia ceny skupu 1q żyta do kwoty 33,50 zł. jako podstawę do naliczania podatku rolnego na 2005 rok.
Wójt Gminy wnioskował , aby stawki podatku od środków transportowych , opłaty targowej oraz opłat administracyjnych za czynności urzędowe pozostały na poziomie zeszłego roku .
Członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za przyjęciem wniosku Wójta Gminy .
Odnośnie stawki podatku od posiadania psów - Wójt Gminy zaproponował zwiększyć stawkę do 13,00 zł. / za jednego psa/ zachowując zwolnienia z opłat tego podatku na mocy ustawy .
Pan Stanisław Orłowski - Przewodniczący Komisji zaproponował zastanowić się nad możliwością rzetelnego ściągania podatku od posiadania psów. Czy nie pomogłoby przejście
Komisja , po dyskusji w tym temacie, opowiedziała się za przyjęciem propozycji Wójta Gminy.
Ad. pkt 5.
===========
Pan M.Michał Niedźwiecki przedstawił i uzasadnił potrzebę podjęcia przez Radę Gminy na posiedzeniu najbliższej Sesji , oprócz uchwał podatkowych - uchwały w sprawie:
- sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w Płośnicy
nieruchomości położonej we wsi Płośnica oznaczonej nr działki 325/1 z mapy 2.
- sprzedaż najemcom lokalu mieszkalnego Nr 7 w budynku wielorodzinnym Nr 35 przy ulicy
Dworcowej w Płośnicy oraz udziałem we współwłasności zabudowanej działki 325/3
z mapy 2
- 5 -
- nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości od Agencji Nieruchomości Rolnych w Olsztynie na
rzecz Gminy Płośnica.
- przyjęcia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Płośnica na lata 2004-2007 z
perspektywą na lata 2008-2011 wraz z planem Gospodarki Odpadami dla Gmin członków
Ekologicznego Związku Gmin " Działdowszczyzna" na lata 2004-2008.
Członkowie Komisji nie zgłosili żadnych uwag ani zastrzeżeń do przedstawionych wyżej projektów uchwał, opowiadając się za przedstawieniem ich pod obrady XV Zwyczajnej Sesji Rady Gminy w Płośnicy.
Ad. pkt 6.
==========
Pan M.Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy poinformował, że realizacja zadań inwestycyjnych przyjętych do wykonania w tym roku budżetowym przebiega zgodnie z harmonogramem z lekkim opóźnieniem:
- oddano do użytku wodociąg w miejscowości Murawki i Prioma
- trwają prace przy budowie kanalizacji . Wykonawca twierdzi, że zdąży oddać inwestycję
zgodnie z planowanym terminem,
- wybudowano chodniki w miejscowościach : Wielki Łęcl, Płośnica i Niechłonin( nie uda się
z chodnikiem w miejscowości Gruszka).
Członkowie komisji nie zgłosili żadnych uwag ani zastrzeżeń do realizacji zadań inwestycyjnych.
Ad. pkt 7.
=========
Sprawy bieżące oraz wolne wnioski i zapytania:
Pan M.Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy przedstawił treść podania Państwa Marzeny i Jana Grędzińskich zam. Działdowo z prośbą o sprzedaż gruntów- działki rolnej o pow. 0,25 ha położonej w miejscowości Gródki z przeznaczeniem pod budowę domu jednorodzinnego , po czym zaproponował , aby pozostawić te podania na późniejszy termin i zastanowić się nad podziałem tej działki na dwie lub trzy działki budowlane oraz ogłosić je do sprzedaży w drodze przetargu.
Członkowie Komisji , po dyskusji w tym temacie, jednogłośnie przyjęli propozycję Wójta Gminy przekładając ten temat na późniejszy termin.
Pan Wójt Gminy - zaproponował, aby członkowie Komisji zastanowili się nad sposobem utrzymania naszej oczyszczalni ścieków, czy utworzyć nowy zakład budżetowy, który dotowany byłby z naszego budżetu , czy też podobnie jak wodociągi przekazać ją w utrzymanie i eksploatację WZUW Mława.
- 6 -
Pan Konrad Sobiech- Członek Komisji zapytał, jak sytuacja z oczyszczalnią przedstawia się na terenie innych gmin.
W odpowiedzi Wójt Gminy wyjaśnił , że jest różnie, niektóre gminy utrzymują jako swój zakład budżetowy, jednakże rozważając tę ewentualność musielibyśmy cofnąć się nad okresem przed 1981 rokiem, kiedy to nasza gmina utrzymywała wodociągi , kiedy to nie opłacało się nam, gdyż po obliczeniu kosztorysu budżet wychodził na minusie . Jest nam już i tak ciężko podnosić stawki podatkowe, a jak byłoby z podnoszeniem stawek za wodę i ścieki. A jak później byłoby ze ściągalnością zadłużeń z tego tytułu. Rozważając możliwości przejęcia od WZUW wodociągów oraz utrzymanie oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją musielibyśmy od razu włożyć bardzo duży nakład środków finansowych , na który nas teraz nie stać.
Pan Konrad Sobiech - Członek Komisji poprosił o wzięcie pod rozważenie możliwości , aby pozostawić narazie oczyszczalnię na takich zasadach jak jest , a stopniowo w kolejnych latach przejmować od WZUW Mława wodociągi. 'Cyt..."Z czasem byśmy do czegoś doszli. Jeśli WZUW nie traci na tym , to i my powinniśmy wyjść z tego bez strat . Przykre jest nasze odczucie, że realizujemy i borykamy się z problemem powstawania nowych inwestycji , a później przekazujemy je w obce ręce.
Pan Stanisław Dudek - Członek Komisji ......Cyt. " Jeśli WZUW utrzymuje nasze wodociągi i chętnie przejąłby również oczyszczalnię wraz z kanalizacją , to znaczy, że musi mieć z tego tytułu jakieś zyski".
Członkowie komisji , po dalszej dyskusji w tym temacie , postanowili pozostawić ten temat na późniejszy termin zobowiązując Wójta Gminy do przygotowania wstępnego kosztorysu utrzymania oczyszczalni .
Pani Elżbieta Szymańska - Przewodnicząca Rady Gminy odczytała treść o wsparcie finansowe dla Hospicjum Domowego przy ZOZ Działdowo formie zakupu sprzętu w wysokości około 8 tys. zł.
Członkowie komisji postanowili przedłożyć tę sprawę do terminu opracowywania budżetu gminy na rok 2005 .
Pan Konrad Sobiech - Członek Komisji zgłosił potrzebę przestawienia godzin oświetlenia ulicznego. Lampy powinny być włączane już od 530 do 6 30 rano.
Ad. pkt 8
==========
Ze względu na wyczerpany porządek obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i na tym zamknął niniejsze posiedzenie Komisji.
Protokołowała : Przewodniczący Komisji
Anna Lipińska Stanisław Orłowski